5 tipů, jak napsat motivační dopis, který mezi ostatními vynikne

Motivační dopis je dokument, z jehož obsahu by měl váš potenciální zaměstnavatel poznat, zda se pro danou pozici hodíte a co můžete dané firmě nebo instituci nabídnout. Je ale třeba ho posílat vždy? A jak má správný motivační dopis vypadat?

Co je motivační dopis

S pojmem motivační dopis jste se již jistě setkali. Jedná se o samostatný soubor, který spolu s životopisem přikládáte k e-mailu při reakci na pracovní inzerát. Z jeho obsahu by pak na první pohled mělo být patrné, proč o danou pozici usilujete, jaké jsou vaše motivace, záměry a cíle. Motivační dopis není jen přežitek. Mnoho personalistů ho považuje za důležitý dokument, který rozhodne o vašem úspěchu či neúspěchu.

Než se pustíte do psaní motivačního dopisu, znovu si projděte celý inzerát. Pak se soustřeďte především na to, co zaměstnavatel hledá. Zdroj: Unsplash

Kdy píšeme motivační dopis

Motivační dopis píšeme pouze tehdy, je-li v pracovním inzerátu přímo vyžadován. Většinou je součástí výběrového řízení na vyšší pozice a s jeho pomocí si vás mají personalisté lépe zařadit. Pokud je motivační dopis podmínkou výběrového řízení, rozhodně jeho psaní nepodceňte.

Motivační vs. průvodní dopis

Že je motivační a průvodní dopis totéž? Chyba. Zatímco průvodní dopis je třeba napsat při každé odpovědi na pracovní inzerát, motivační zasíláme jen v případě, že ho zaměstnavatel vyžaduje. Jak se ale obsahově jednotlivé dopisy liší? 

  • Životopis – Strukturovaný životopis by měl být automatickou součástí reakce na nabídku práce. Uvádíme v něm informace o sobě, svém vzdělání a dosavadních pracovních zkušenostech, absolvovaných kurzech nebo dalších znalostech. Zasíláme ho jako přílohu ve formátu PDF.

  • Průvodní dopis – Průvodní dopis je text, který vkládáme do těla e-mailu a stručně v něm shrneme, kdo jsme a na jakou pozici reagujeme. Průvodní dopis by měl v personalistovi vzbudit zájem o přiložený životopis. 

  • Motivační dopis – Motivační dopis je samostatný dokument ve formátu PDF, který přikládáme do e-mailu spolu s životopisem. Při odesílání těchto dvou dokumentů je třeba do e-mailu vepsat právě i zmíněný průvodní dopis. 

Průvodní a motivační dopis jsou si obsahově podobné. Motivační dopis je však delší, formálnější a podrobnější.

Motivační dopis vždy pište na míru dané pozice. Čím osobněji bude působit, tím větší máte šanci na úspěch. Zdroj: Gigapráce

Tip č. 1: Začněte podrobnou analýzou inzerátu a poznejte firmu do hloubky

Než se pustíte do psaní motivačního dopisu, vezměte si papír a tužku. Znova si přečtěte celý inzerát a soustřeďte se, jaké požadavky jsou v něm uvedeny. Vypište si na papír všechny vlastnosti a zkušenosti, které zaměstnavatel hledá a poznačte si klíčová slova, která se v textu vyskytují. Poté si k jednotlivým bodům napište vaše relevantní pracovní zkušenosti nebo věci, které můžete firmě přinést. 

Zajímejte se také o samotnou firmu. Jaká je její historie? V čem se liší od konkurence? A jaké mají novinky? Personalista by měl z motivačního dopisu pochopit, že firmu opravdu znáte, že vás zajímá a že text je skutečně adresován jim. Hotovo? Pak se můžete pustit do psaní!

Tip č. 2: Pište sebevědomě, ale bez vychloubání 

Máte desítky pracovních zkušeností a myslíte si, že jste ten nejlepší pro tuto pozici? Nepřežeňte to. Je důležité ukázat, že jste dostatečně odhodláni a ambiciózní. Z textu by však neměla vycházet jen vychloubačnost. Ukažte, co umíte a podložte to vybranými schopnostmi. Nic však personalistu neodradí tolik, jako kandidát, který se prezentuje jako spasitel, bez nějž se firma neobejde. Takže sebevědomě, ale s pokorou.

Nikdy nemluvte pouze o sobě. Pište o tom, jak vaše zkušenosti a schopnosti dovedete uplatnit na dané pozici. Zdroj: Unsplash

Tip č.3: Nezapomeňte na správnou strukturu

Motivační dopis by neměl být nahodilý myšlenkový tok sepsaný na papír. Měl by mít nejen organizovaný vzhled, ale také správně strukturovaný obsah. Na začátku myslete na to, že se jedná o PDF soubor, který posíláte spolu s životopisem. Proto je dobré, aby se sobě graficky podobaly. To však není nutně podmínkou.

Motivační dopis by měl mít hlavičku a měl by obsahovat informace nejen o vás, ale také zaměstnavateli. Délka by neměla překročit polovinu stránky. 

V textu si postačíte se čtyřmi odstavci. V prvním odstavci ve stručnosti popište, o jakou pozici máte zájem a kde jste inzerát našli. Ve druhém odstavci napište, co vás na pozici zaujalo, ve třetíma čtvrtém pak shrňte, proč jste vhodný kandidát a popište nejen své zkušenosti, ale také ukažte, jaký přínos budou pro danou firmu mít. Nemluvte však jen o sobě. Dejte prostor také tomu, co se vám na firmě líbí a jak můžete nejrůznějším mechanismům přispět právě vy. Rozhodně nezapomeňte také na:

  • Oslovení – Pokud je to možné, motivační dopis vždy adresujte konkrétní osobě.

  • Důraz na první větu – Nezačínejte větou Na stránce Gigapráce jsem narazil na váš inzerát a velmi mě zaujal. Takhle začne celá řada dalších uchazečů. 

  • Tonalita – Vyzývají vás v inzerátu k tykání? Nebo naopak firma zastává formálnost? Ujasněte si to hned na začátku. Správný tón je důležitý. Kromě toho pamatujte, že by text měl znít pozitivně.

  • Vzbuzení zájmu – Dopis ukončete výzvou k akci, aby měl personalista chuť vás poznat blíže. Místo Kdy mám dorazit na osobní pohovor? však zkuste něco uvolněnějšího jako Pokud budete mít jakékoliv další dotazy, rád všechny zodpovím telefonicky nebo při osobním pohovoru.

U motivačního dopisu myslete nejen na jeho obsah, ale také strukturu a vzhled. Zdroj: Gigapráce

Tip č. 4: Dbejte na stylistiku, pravopis a jednoduchost

Motivační dopis pište v jasných krátkých větách. Po jeho napsání si ho několikrát zkontrolujte a přečtěte nahlas. Pokud si něčím nejste jistí, klidně poproste o přečtení další osobu.

Kromě stylistických a pravopisných chyb jsou prohřeškem také několikrát omílaná klišé. Nehledejte proto na internetu fádní šablony a pište upřímně a lidsky. 

Tip č. 5: Nemluvte pouze o sobě

Personalisté obecně doporučují mluvit méně o sobě a více o dané firmě. Vždy je dobré zdůraznit, že splňujete požadavky na kandidáta, ale současně ukázat, jak můžete svými zkušenostmi chodu firmy přispět. Nebojte se také do motivačního dopisu uvést, co se vám na firmě líbí, jako třeba Zaujalo mě, že vaše firma v minulém roce expandovala také do Holandska nebo Líbí se mi, že jste se jako jediná škola zapojili do programu Erasmus. Z motivačního dopisu by zkrátka mělo být patrné, že firmu opravdu znáte.

Co do motivačního dopisu nepatří

Do motivačního dopisu neuvádějte vše, co jste dokázali a čeho jste dosáhli. Nesnažte ze sebe v pár řádcích udělat osobu oplývající všemi schopnostmi a dovednostmi. Víc než na kvantitu dbejte na kvalitu.

  • Neopisujte z životopisu – Nepište v motivačním dopise o všech pracovních zkušenostech. Personalista je uvidí ve vašem životopise. Vyberte jen to nejdůležitější.

  • Nemluvte o finančním ohodnocení – Otázka financí do motivačního dopisu nepatří.

  • Nepoužívejte prázdné frázeSpolehlivý, zodpovědný a vhodný kandidát s citem pro detail není něco, co by vás mělo odlišit nebo zvýšit šance na úspěch. Právě naopak! Nedostatek invence vám rozhodně neprospěje.

Máte motivační dopis hotový? Představte si, že jste budoucí zaměstnavatel a podívejte se na text jeho očima. Zaujal by vás ? Pokud ano, odešlete ho. Pokud však stále nejste spokojeni, požádejte o názor další osobu. Nakonec pamatujte, že důležitější než učesané a skvěle vypadající fráze jsou vaše zkušenost a autenticita.